Masoumeh Jalalieh ospitata il 6 e 7 Maggio B-Or-der
B-Or Der is the title of your performance. How are Boundaries shaping our bodies and minds and how they affected your art work?
B-Or Der is the title of your performance. How are Boundaries shaping our bodies and minds and how they affected your artwork? Borders are lines between here and there, now and then! They propose different possibilities and qualifications to human beings. They offer labels and categories which define white and black, green or red! according to the category the behavior from and to that subject is different! As human beings we communicate with our surroundings through these lines and edges; how we walk, talk, move and even our imagination depends on the scale of the existing lines around us. In this performance which consists of three chapters, I look at different qualities of Borders more from an abstract starting point such as working with light and shadow or working with fabric to relate to the idea of inside and outside! the perception is however upon each individual’s idea of the borde
B-Or Der è il titolo della tua performance. In che modo i confini stanno modellando i nostri corpi e le nostre menti e come hanno influenzato la tua opera d’arte? I confini sono linee tra qui e là, ora e poi! Propongono diverse possibilità e qualifiche agli esseri umani. Offrono etichette e categorie che definiscono bianco e nero, verde o rosso! a seconda della categoria il comportamento da e verso quel soggetto è diverso! Come esseri umani comunichiamo con ciò che ci circonda attraverso queste linee e bordi; il modo in cui camminiamo, parliamo, ci muoviamo e persino la nostra immaginazione dipende dalla scala delle linee esistenti intorno a noi. In questa performance che si compone di tre capitoli, guardo le diverse qualità di Borders più da un punto di partenza astratto come lavorare con luci e ombre o lavorare con il tessuto per relazionarsi con l’idea di dentro e fuori! la percezione è comunque sull’idea individuale del confine
What kind of methodology did you use in the construction of the work B-Or Der (starting point, books, news, artistic inspirations etc…) ?
As an Iranian dancer and artist, borders are & were always highlighted to me. Whether the geographical ones that shaped the past and present map of my homeland and its relation to other countries. As for geographical and political borders; there have always been war and tension inside and around the area where I was brought up. This resulted in immigration in huge numbers.No one is happy to leave their family, friends, and all memories behind, but many people even die on their way to their destination which has more freedom and offers them a little bit more peace and less tension. Immigrants flee away to search for more freedom at the same time they could be felt as a threat to someone else’s freedom. In the Iranian culture, there are strong mental borders to protect privacy, property, chastity, and nobility. This is visible for instance in clothing, architecture, and even in language and literature. All of these borders exist because of some decisions or reactions people made under specific conditions which came into existence in the past. The conditions have changed, but the borders have not. No place and no entity is existing without borders! we move from one to another one and everything is shaped and defined upon its borders.
Come artista iraniana, i confini sono sempre stati evidenti per me. Sia quelli geografici che hanno modellato la mappa passata e presente della mia patria e la sua relazione con altri paesi. Per quanto riguarda i confini geografici e politici; ci sono sempre state guerre e tensioni dentro e intorno all’area in cui sono cresciuto. Ciò ha provocato un numero enorme di immigrati. Nessuno è felice di lasciarsi alle spalle la propria famiglia, gli amici e tutti i ricordi, ma molte persone muoiono persino sulla strada per la loro destinazione che ha più libertà e offre loro un po’ più di pace e meno tensione . Gli immigrati fuggono alla ricerca di maggiore libertà e allo stesso tempo possono essere percepiti come una minaccia alla libertà di qualcun altro. Nella cultura iraniana esistono forti confini mentali per proteggere la privacy, la proprietà, la castità e la nobiltà. Ciò è visibile ad esempio nell’abbigliamento, nell’architettura e persino nella lingua e nella letteratura. Tutti questi confini esistono a causa di alcune decisioni o reazioni prese dalle persone in condizioni specifiche che sono nate in passato. Le condizioni sono cambiate, ma i confini no. Nessun luogo e nessuna entità esiste senza confini! ci si sposta dall’uno all’altro e tutto prende forma e definizione sui suoi confini.
What does it mean to dance in an authoritarian system and what power does dance have to change facts and imaginaries?
urgency is the main reason for dancing for the people who live in authoritarian systems! we move to change and to invite more consciousness to the society and to step out of borders the system is constantly imposing on the people. dance invites us to come together to listen to each other’s stories and to question the lines, signs, and structures.
l’urgenza è il motivo principale per danzare per le persone che vivono in sistemi autoritari! ci muoviamo per cambiare e per invitare più consapevolezza nella società e per uscire dai confini che il sistema impone costantemente alle persone. la danza ci invita a unirci per ascoltare le reciproche storie e mettere in discussione le linee, i segni e le strutture.
Can you give me some keywords to deposit in our archive of desires related to the bodies on stage “Diafanie. Notes on the body”?
the body remembers it carries the past the tribes we are coming from when the bodies celebrated the life where we were all together
il corpo ricorda porta il passato le tribù da cui veniamo quando i corpi celebravano la vita dove eravamo tutti insieme